انواع انیمیشن به زبان ساده به همراه مثال – 5 نوع مختلف انیمیشن ❤️ آکادمی چاتیز
در این مقاله آموزشی قصد دارم انواع انیمیشن را با ذکر مثال های مختلف بهت توضیح بدم. در پایان این مقاله تو دیگه فرق انواع مختلف انیمیشن رو متوجه می شی و به راحتی می تونی از هم تشخیصشون بدی.
ویدیو زیر را ببینید تا به صورت کامل و با ذکر مثال با انواع انیمیشن آشنا بشی.
ا. انیمیشن سنتی ( Traditional Animation )
اول با انیمیشن سنتی یا Traditional Animation شروع میکنیم. شاید شما بهش بگید انیمیشن 2 بعدی ولی در واقع انیمیشن دوبعدی تو یه دسته دیگه قرار میگیره و دلیلشو بهت میگم.
انیمیشن سنتی بهش Cell animation هم میگن که یکی از قدیمی ترین شیوه های انیمیشن سازیه. تو این روش، انیماتور برای حرکت یک صحنه، فریم به فریم اون رو طراحی میکنه. مثل کاری که قدیما تو دیزنی انجام می دادند.
اگه قدیم یکی از این دفترچه های نقاشی متحرک رو داشتین میدونید منظورم چیه.
این تصاویر متحرک یکی پس از دیگری پخش می شدند و به شما توهم حرکت را می داد.
انیمیشن های سنتی از نقاشی های دستی تشکیل میشد که بهش میگفتن فریم. قدیم، نقاشی ها رو روی یک میز بزرگ نور می کشیدند که در اصل یک صفحه طراحی بود که یک لامپ بزرگی هم وسطش بود که انیماتور سکانس رو روی اون میکشید. این نور باعث می شد که انیماتور بتونه نقاشی های قبلی خودش رو از طریق ورق زدن کاغذها ببینه تا دید بهتری نسبت به انیمیشنش داشته باشم. اسم این تکنیک، تکنیک پوست پیازیه.
الان هم انیمیشن های سنتی ساخته می شه ولی به جای کاغذ از تبلت طراحی و قلم نوری استفاده می کنند و تو کامپیوتر این کارو انجام میدن.
انیمیشن های سنتی معمولا 12 فریم بر ثانیه انیمیت می شن ولی برای سریعتر شدن کار 24 فریم بر ثانیه انیمیت می کنن. اما انیمیشن های ژاپنی یا انیمه بیشتر در فریم ریت (Frame rate) کمتری انیمیت میشن.
2. انیمیشن های دو بعدی ( 2D Animation )
دومین نوع انیمیشن تو لیست ما انیمیشن 2 بعدی یا 2D animation هست. وقتی در مورد انیمیشن دو بعدی صحبت میکنم، منظورم انیمیشن های وکتور هست که قبلا تو برنامه Adobe Flash ساخته میشد که الان اسمش شده Adobe animate.
این سبک از انیمیشن به دلیل میزان افرادی که این کارو انجام میدن و به دلیل در دسترس بودن تکنولوژی در دهه گذشته بسیار محبوب شده. برنامه های تحت وکتور ارزونن و به راحتی هم میشه اونا را یاد گرفت.
دلیل اینکه انیمیشن دو بعدی رو تو یه دسته بندی دیگه قرار دادم به خاطر اینه که انیماتور علاوه بر اینکه می تونه به صورت فریم به فریم طراحی کنه، می تونه یک استخوان برای شخصیتش ایجاد بکنه و به جای اینکه یک شخصیت رو بارها و بارها بکشه، می تونه هر کدوم از اعضای بدن شخصیت رو به صورت جداگانه حرکت بده.
با برنامه After Effect می توانی استخوان بندی های خیلی پیچیده پیاده سازی کنی و یا از ابزارهای Puppet برای جابجا کردن و حرکت اعضای بدن استفاده کنی. این گزینه برای کسانی که طراح نیستند مناسبه برخلاف انیمیشن سنتی که داشتن مهارت طراحی اجباریه.
جهت یادگیری رایگان انیمیشن دو بعدی با تکنیک ریگ یا استخوان بندی به آموزش رایگان زیر مراجعه کنید.
مینی دوره رایگان ساخت انیمیشن دو بعدی با برنامه کارتون انیماتور
3. انیمیشن سه بعدی ( 3D animation )
یکی دیگر از انواع انیمیشن، انیمیشن سه بعدی هست که به انیمیشن های کامپیوتری یا انیمیشن خالی هم معروفه. چون در حال حاضر رایج ترین نوع انیمیشن تو بازاره مثل انیمیشن های سنتی که 30 سال پیش خیلی رایج بود.
روش ساخت انیمیشن های سه بعدی با انیمیشن های سنتی کاملا فرق میکنه ولی در هر دوی آنها نیاز به درک اصولی یکسانی از حرکت و ترکیب بندی دارن ( Movement and composition ) اما مهارت های فنی برای هر کار بسیار متفاوته. همونطور که قبلا هم گفتم قدیم شما باید طراح خوبی می بودید تا بتوانید انیماتور بشید اما الان با وجود کامپیوتر اینطور نیست.
انیمیشن سه بعدی بیشتر شبیه بازی کردن با Rig یا استخوان بندی ها هست تا طراحی روی کاغذ. انیماتور تو محیط یک برنامه سه بعدی شخصیت رو به کمک کنترلرهایی که به هر قسمت از بدنش وصله مثل آرنج، دست، لب و … می تونه اون ها رو حرکت بده و وقتی تمام قسمت های بدن شخصیت تو جای مناسب قرار گرفتند، یک Key frame ایجاد میکنه. بعد میرن جلوتر باز شخصیت رو به کمک اون کنترلرها حرکت میدن تا یک Key frame دیگه ایجاد بشه. بعد کامپیوتر میاد مسیری که بین این دو Key frame ایجاد شده رو محاسبه می کنه و حرکت به صورت اتوماتیک ایجاد میشه.
انیماتور سه بعدی بیشترین وقتش رو با منحنی های حرکت ( Curve editor ) برای قسمت های مختلف بدن میگذرونه.
فرق بزرگ دیگه انیمیشن های سه بعدی با انیمیشن های سنتی اینه که اعضای بدن شخصیت همیشه اونجا هستن و ما نمی تونیم اونا رو نادیده بگیریم حتی اگه تو صحنه نباشن. بزارین توضیح بدم. تو انیمیشن سازی به روش دو بعدی، شخصیت باید برای هر فریم رسم بشه وقتی مثلا شخصیت رو از بغل میبینیم نصف بدنش نشون داده نمیشه و ما هم مجبور نیستیم که اون قسمت ها رو طراحی کنیم چون در عمل اصلا وجود ندارن چون روی یک سطح صاف کشیده می شن و عملا به غیر از اونچه که انیماتور رسم میکنه چیز دیگه ای وجود نداره.
ولی تو انیمیشن های سه بعدی، اعضای بدن شخصیت همیشه توی صحنه وجود داره حتی موقعی که مثلا یک دست شخصیت قابل مشاهده نیست اما باز هم اونجاست که این یک کار اضافی برای انیماتور درست میکنه چون باید حواسش به تمام قسمت های بدن شخصیت باشه.
آخرین تفاوت عمده انیمیشن های سه بعدی با سنتی تو Frame rate یا نرخ فریم هست. همانطور که قبلا هم گفتم انیماتورهای سنتی بر پایه 2 فریم کار می کردن یعنی هر دو فریم یک طراحی جدید می کشیدن یعنی یک طراحی رو برای دو فریم استفاده می کردن.
تو انیمیشن های سه بعدی یک شخصیت نمی تونه تو یک نقطه متوقف بشه. مثلا فرض کنید تو فکر فرو رفته و بیاییم شخصیت را کاملا ثابت نگه داریم. این یک اشتباه محضه حتی وقتی شخصیت در حال فکر کردن هم باشه، باید یک نشانه هایی از زندگی و حیات تو شخصیت باشه مثلا نفس کشیدن یا حرکات جزیی سر و گردن و … این در حالیه که تو انیمیشن های دو بعدی برخلاف انیمیشن های سه بعدی میشه باهاش کنار اومد.
4. موشن گرافیک ( Motion Graphic )
شماره 4 تو لیست ما موشن گرافیکه که یکی از انواع انیمیشن محسوب میشه. موشن گرافیک نسبت به انواع دیگر انیمیشن ها در لیست متفاوته چون بر پایه شخصیت یا داستان محور نیست. این هنر حرکت خلاقانه عناصر گرافیکی یا متنه که معمولا برای اهداف تجاری یا تبلیغاتی استفاده می شه.
این هنر حرکت خلاقانه عناصر گرافیکی یا متنه که معمولا برای اهداف تجاری یا تبلیغاتی استفاده می شه. انواع مختلف حرکت یک لوگو یا آرم یا ویدیوهای توضیحی یا Explainer video یا تبلیغات یک اپلیکیشن موبایل، تبلیغات تلویزیون یا حتی تیتراژ پایانی یا تیتراژ شروع یک فیلم در دسته موشن گرافیکه.
داشتن مهارت موشن گرافیک به معنی داشتن مهارت انیمیشن نیست. تو موشن گرافیک نیازی به داشتن دانش مکانیک بدن یا بازیگری ندارید ولی بعضی از ویژگی ها تو همشون مشترکه و اونم داشتن درک خوب از ترکیب یا Composition هست و از همه مهمتر حرکات دوربین رو باید خوب بلد باشید.
جهت یادگیری ساخت موشن گرافیک ساده به این مقاله و جهت یادگیری ساخت لوگو موشن به این مقاله مراجعه کنید.
ساخت موشن گرافیک (موشن گرافی ) توسط Animaker ❤️ آکادمی چاتیز
ساخت لوگو موشن برای اینستاگرام و فیلم بصورت رایگان ❤️ آکادمی چاتیز
4. استاپ موشن ( Stop Motion )
و اما آخرین دسته انیمیشن Stop motion هست. استاپ موشن یکی از انواع انیمیشن است که از ترکیب اصول ساخت فیلم واقعی با انیمیشن های سنتی بوجود اومده.
روش ساخت استاپ موشن اینه که از یک شی یک عکس میگیرن بعد اونو یکم جابجا میکنن و یک عکس دیگه میگیرن و وقتی که عکس ها یکی پس از دیگری پخش میشن، شما حس می کنید که داره حرکت می کنه.
جهت یادگیری ساخت انیمیشن استاپ موشن به این مقاله مراجعه کنید.
استاپ موشن را از صفر تا صد بصورت رایگان یاد بگیرید ❤️ آکادمی چاتیز
روش ساخت انیمیشن استاپ موشن دقیقا مثل انیمیشن های سنتیه ولی به جای نقاشی از مواد واقعی استفاده میشه. حالا بیایید به سبک های مختلف استاپ موشن نگاهی بیاندازیم.
Claymation یا انیمیشن خمیری
یکی از محبوبترین انواع انیمیشن استاپ موشن، سبک خمیری یا Claymation هست که به راحتی می توانیم با دست خمیرها رو حرکت بدیم و انیمیشن بسازیم مثل انیمیشن های پت و مت و بره ناقلا.
مثلا تو انیمیشن های نورهود ( Neverhood ) یا آرمی گراک (Armikrog)، از یک اسکلت فلزی به عنوان استخوان بندی استفاده شده و خمیرها روی اسکلت فلزی جایگذاری شده است.
اما بعضی از انیماتورها از عروسک های معمولی به جای خمیر استفاده می کنن که معمولا از یک اسکلت فلزی برای پایداری حرکات استفاده می کنن. صورت شخصیت رو بر اساس داستان و حالات مختلف صورت می تونیم با این اسکلت فلزی کنترل کنیم.
نوع دیگه استاپ موشن بهش میگن Cut-out که کاراکترها رو با کاغذ یا مقوا درست میکنن و روی یک تکه بزرگ مقوا قرار میدن و از بالا عکسبرداری میکنن و مرتب کاغذا رو جابجا میکنن و مجددا عکس میگیرن. انیمیشن South Park یا پارک جنوبی در ابتدا قبل از اینکه به کامپیوتر منتقل بشه، به همین روش ساخته شد.
مثل انیمیشن Cut-out، انیمیشن سایه نما یا سایه ای یا ( Silhouette Animation ) نیز یکی از انواع انیمیشن استاپ موشن می باشد که از مقوا یا یک نوع مواد تختی استفاده میکنن اما اشیا تو این مدل انیمیشن همه ساده و تاریکن و صحنه ها تو این مدل انیمیشن به صورت سایه به تصویر کشیده می شن. این سبک یکی از قدیمی ترین نوع استاپ موشنه و این روزا خیلی کم از این سبک انیمیشن استفاده میشه.
بعضی ها هم از شخصیت های اکشن یا شخصیت های لگو برای انیمیشن استفاده می کنن. این سبک انیمیشن خیلی تو یوتیوب محبوبه و کانال های یوتیوب زیادی دارن انیمیشن های لگویی میسازن و تو کانالشون منتشر میکنن. مرغ ربات یا Robot chicken یک مثال عالی برای این مدل از انیمیشنه. اونا از شخصیت های معروف برای مسخره کردن تو انیمیشن هاشون استفاده میکنن.
مدل بعدی Pixelation هست که از انواع انیمیشن استاپ موشنه که از افراد واقعی و محیط های واقعی برای ایجاد ویدیوهای غیرواقعی استفاده می شه. روش ساخت این مدل انیمیشن اینطوریه که یک عکس ثابت میگیرن بعد چیزهایی که اطرافت هست رو یکم تغییر میدن بعد یک عکس دیگه میگیرن ولی سوژه خیلی مهمه که معمولا افراد واقعی هست به جای استفاده از عروسک.
خب شما در انتهای این مقاله با انواع انیمیشن آشنا شدید. اکنون شما می توانید به راحتی انیمیشن های مختلف را از هم تشخیص دهید.
اگر می خواهید نحوه ساخت انیمیشن دو بعدی مشابه سوریلند، دیرین دیرین، عنبوسازان، عنی میشن، قمپزکارتون و غیره را به صورت رایگان یاد بگیرید به آموزش رایگان زیر مراجعه کنید.
مینی دوره رایگان ساخت انیمیشن دو بعدی با برنامه کارتون انیماتور
دیدگاهتان را بنویسید